https://eilavie.webnode.fi/

Miten teillä viestintä on organisoitu?

20.04.2021

Viestintä on aina rajallinen resurssi organisaatioissa. Ohjauspyörää on pyöritettävä viisailla valinnoilla.

Organisaatioviestinnän tehtäviin sisältyvät usein seuraavat viestinnän funktiot (Organisaatioviestinnän ohjauspyörä -kuva):

  • vaikuttamisviestintä
  • mediaviestintä
  • markkinointiviestintä
  • sisäinen viestintä
  • jäsenviestintä ja/tai asiakasviestintä
  • viestintäkanavista vastaaminen.

Keskiössä brändi- ja mainejohtaminen

Ohjauspyörän keskiössä on brändi- ja mainejohtaminen, kun viestintää oikeasti johdetaan organisaatiossa. Viestintä edistää avointa hallintoa ja myös ennakoi kriisiviestintää.

Viestintä luotaa yhteiskunnan ja alan muutoksia. Johtamiseen tarvitaan systemaattista suunnan valintaa muuttuvassa toimintaympäristössä. 

Viestinnän mittaaminen antaa tarvittavaa palautetta suuntimiseen. 

Viestinnän funktioiden nimitykset saattavat vaihdella muodin mukaan. Tehtävien painotukset eroavat organisaatioittain ja ne saattavat muuttua riippuen johtamisen painotuksista ja muiden työntekijöiden toimenkuvista.

Viestinnän funktioiden painotukset vaihtelevat

Varainhankinnan asemointi viestintäyksikköön voi kasvattaa siellä markkinointiviestinnän roolia ja osaamista tai yksikköjen yhdistäminen. Taitava johdon sihteeri saattaa hoitaa suvereenisti päivittäistä sisäistä viestintää. Jäsen- ja asiakasviestinnässä voi olla oma joukkonsa. 

Jokainen viestii -periaate kasvattaa mediaviestintään osallistuvien asiantuntijoiden määrää.

Jos on tarpeen vahvistaa jotain viestinnän ohjauspyörän funktiota, niin usein jotain muuta funktiota on pystyttävä vastaavasti keventämään, kun toimitaan samoilla resursseilla.

Kevyitä linjauksia tarvitaan lisää

Viestintä ei tapahdu tyhjiössä vaan yhdessä lukuisten kollegoiden ja sidosryhmien kanssa. Mitä viestinnällisempi organisaatio on, sitä useampi osallistuu viestinnän toteutukseen. Verkostojohtamisen ja vuorovaikutuksen taidoille on kysyntää viestintäyksikössä.

Ketterässä organisaatiossa yhteisten linjausten merkitys vain kasvaa. Viestinnän ammattilaiset rakentavat sopivalla ryhmällä kevyitä toimintalinjauksia koko organisaatiolle. Asiantuntijoilla on siten kuin suunnistuskartat apuna viestinnällisissä reagoinneissa maaston muutoksiin. Tällöin ollaan organisaation brändiä toteuttavassa viestinnällisessä toimintakulttuurissa jo pitkällä.

Viestijä toimii parhaimmillaan monessa roolissa organisaatiossa. Hän on samanaikaisesti palvelija, mahdollistaja ja vaikuttaja. Jos viestinnän rooli jää vain tukifunktioksi muiden toimijoiden vakiintuneiden ja vahvojen odotusten tai viestinnän osaamisen taholta, organisaatio on haasteissa jäädä viestinnällisesti keskikastiin, eikä lunasta sitä, että osaava brändin ja viestinnän johtaminen ennakoi ja kasvattaa organisaation aineetonta pääomaa.

Viestinnän paljoudessa tehtävä valintoja

Ohjauspyörän viisas liikuttaminen vaatii selkeitä ja kauaskantoisia valintoja, mihin viestinnän paljoudessa keskitytään ja millä toimintatavoilla.

#viestintä #johtaminen #ohjauspyörä #funktiot #organisaatioviestintä #organisaatio #communication #leadership #steeringwheel #functions #organisation #organization

Teksti: Eila Ruuskanen-Himma - Eila Vie

Eila Ruuskanen Himma on viestintäjohtajan urallaan vastannut isojen järjestöorganisaatioiden viestintäkulttuurin tuloksellisesta johtamisesta. Ota Eilaan yhteyttä - jos kaipaat viestinnän johtamiseen tai johonkin sen osa-alueeseen selkeyttä.